Metroid: Other M

Wanneer een nieuwe Metroid-titel aangekondigd wordt krijg ik spontaan rupsen in mijn buik, en wanneer ik Samus vanuit een tweedimensionaal perspectief zie rondrennen groeien deze uit tot vlinders. Het huwelijk tussen Super Metroid en mijzelf kent nog altijd geen barst en mijn verwachtingen voor Metroid: Other M liggen dan ook bijzonder hoog. Maar toch zit ik met flinke twijfels.

Samus

Samus Aran is al tijden Nintendo’s paradepaardje. Neen, de serie zal er niet voor zorgen dat de geldberg waar het bedrijf zo van houdt nog sneller groeit dan de Doshin the Giant die het al jaren is, maar nooit heeft Nintendo een personage durven creëren met zoveel persoonlijkheid als Samus. Dat wil absoluut niets zeggen aangezien het bedrijf compleet verliefd lijkt op zwijgende, bijna emotieloze, karikaturale karakters waar je zelf de stippellijntjes vol mag fantaseren (iedereen die op Link stemt in de Gamefaqs.com character battles mag deze zin nog eens lezen), maar voor Samus ligt dat ietwat anders. De blonde heldin kreeg een degelijk uitgewerkt achtergrondverhaal en een eigen personaliteit; goed, de originaliteit van beide overstijgt het gebrek aan inspiratie binnen de Final Fantasy franchise nauwelijks (diep vanbinnen zullen de fanboys dit ook wel beseffen), maar voor het bedrijf dat zoveel van haar helden puur definieert op het fysieke voorkomen is dit een hoogtepunt. Vooral in de samenwerking met Retro Studios werd Samus in de Prime-trilogie neergezet als een wijf met ballen: een westerse blondine die niet op haar kap laat zitten, waarvan je gelooft dat ze een blik whoopass zou opentrekken als je haar verkeerd aankijkt.

Oosterse cultuur

Dat was het westerse Retro Studios, waar deze Other M in samenwerking met het Japanse Team Ninja gecreëerd wordt. Deze oosterse cultuur lijkt zich duidelijk te manifesteren binnen de serie en in de trailers lijkt Samus haar harde kant wat verloren te hebben: ze is rustiger, dieper, staart steeds weer de achtergrond in en komt over als een gebroken iemand. Aangezien er al vermeld werd dat deze game zich meer op het achtergrondverhaal (dat de fans al kennen van de Metroid manga) zal richten is een iets droevigere aanpak misschien niet geheel onbegrijpelijk, maar laat ons hopen dat Samus haar stoute schoenen niet volledig heeft uitgetrokken (en aangezien Yoshio Sakamoto - net zoals bij elke andere Metroid-titel - regisseur is durf ik hopen op wat consistentie binnen de serie). Maar in hoeverre de persoonlijkheid van Samus verandert: wees bereid om een heel nieuwe dimensie van haar te leren kennen. Want niet alleen is haar fysieke voorkomen heel anders dan we van de franchise én Super Smash Bros Brawl gewend zijn (de ironie wil dat Team Ninja – oorzaak van enkele van de grootste voorgevels uit de videogamegeschiedenis – Samus afbeeldt als een vijftienjarige jongen), maar Samus zal ook voor het eerst spreken (op de oneliners in Brawl na). We kennen haar al van de kreuntjes in Prime en de tekstuele conversaties in de 2D-games, maar deze keer is er serieus geïnvesteerd in degelijke voice-acting waardoor we goede hoop hebben dat dit misschien wel de beste cutscenes in de Wii-geschiedenis zouden kunnen worden (dat het grafisch superieur is aan alles wat we eerder op de console zagen helpt ook).

Prachtige cutscenes & dynamisch camerawerk

Maar goed, wie speelt Nintendo-games ook voor een origineel verhaal? De gameplay is wat telt en daar heb ik na een halve preview nog nauwelijks een woord aan besteed. Other M is grotendeels 2D, maar het firstperson perspectief uit de Prime-serie is ook nog steeds aanwezig. Door je afstandsbediening als een NES-controller te gebruiken beweeg je je voort binnen de twee dimensies, zoals we gewend zijn. Maar wanneer je de controller kantelt en met de Wii-afstandsbediening naar het scherm wijst, controleer je Samus’ arm en kan je net als in Prime effectiever richten en verborgen vijanden en items vinden (de health- en raketupgrades klinken nu al beter verstopt dan ooit tevoren). Het normale spelgedeelte 2D noemen is ook niet helemaal correct: je kan nog altijd enkel voor of achteruit lopen, maar de camera zal zich niet constant op jouw hoogte bevinden. De camera zal zich schikken naargelang jouw positie en interessantere perspectieven aannemen, zodat het spelgevoel veel epischer zal aanvoelen. Dus voor al die fans die op een Metroid-film zitten te wachten: Other M komt door de dynamische camera en de prachtige cutscenes waarschijnlijk dichter in de buurt dan wat er eerder al binnen deze serie te vinden was.