LEGO Pirates of the Caribbean

De eerste LEGO-game van ontwikkelaar Traveller's Tales, LEGO Star Wars, was een aangename verrassing met simpele gameplay, versterkt door een fris en grappig LEGO-sausje. De game was een succes en dus mocht de studio meer LEGO-games gaan maken, met onder andere LEGO Indiana Jones als gevolg. Nu moet ook Pirates of the Caribbean eraan geloven, maar erg enthousiast hoef je daar niet over te zijn.

Matig 3D effect en weinig verhaal opbouw

De humor van Pirates of the Caribbean en de pure lol van LEGO; op papier lijkt het een geweldige combinatie, maar in de praktijk blijkt het anders. Deze draagbare versie van LEGO Pirates is een slap aftreksel van de betere consoleversies; bij het opstarten van het spel wordt al duidelijk dat er niet al te veel aandacht aan de game is besteed. De tussenfilmpjes van de game zijn barslecht overgezet naar de kleine 3DS-cartridge, met als gevolg een wazig zootje en een matig 3D-effect. Maar nog veel erger is het feit dat zo’n driekwart van de filmpjes gewoon weggelaten zijn. We zien in het introfilmpje enkel hoofdpersonage Jack Sparrow aankomen in de havenstad Port Royal, maar de rest van de scene, welke wel degelijk belangrijke informatie bevat over het verhaal, komt niet aan bod. In plaats daarvan gaat de game doodleuk verder naar het eerste level, waarin we ineens met een koddige LEGO-versie van Will Turner in een werkplaats staan. Weet je niet wie Will Turner is, dan heb je pech gehad; er wordt totaal geen moeite gedaan om een fatsoenlijk volgbaar verhaal op te zetten.

Ingekorte levels

Maar niet enkel in de tussenfilmpjes werd geknipt voor deze versie, ook de levels zijn vaak drastisch ingekort, of zelfs gewoon helemaal weggelaten. Zo zit er in de grote versies een level met Jack in Davy Jones' Locker, nadat hij is verzwolgen door de Kraken, iets wat in de 3DS-versie volledig ontbreekt. Jack wordt nu aan het einde van deel twee opgegeten door de gigantische inktvis, en komt vervolgens halverwege deel drie ineens springlevend terug. Doordat er zoveel in de game is geknipt, ontbreken zodanig grote stukken van het verhaal dat dit totaal niet meer te volgen is.

Simpele gameplay

De gameplay is identiek aan die van de voorgaande LEGO-games; simpel en to the point. Een beetje vechten hier, een beetje bouwen daar, een puzzeltje oplossen, en klaar is kees. LEGO Pirates maakt het echter wel héél erg simpel; een “puzzel” oplossen bestaat meestal uit het kapotmaken van alles in een level, om vervolgens met de blokjes die overblijven iets op te bouwen zodat je verder kan. Moet je iets oppakken, dan verschijnt er een enorme pijl boven het op te pakken blokje. Voor degenen met een extreem kort geheugen verschijnt er na het oppakken van het ding ook nog eens direct een pijl op de plek waar je het blokje moet neerleggen. Als je een groot blok moet verslepen, maak je dan vooral geen zorgen; het blok kan enkel over dat rechte, blauw fluorescerende pad verschoven worden.

Om toch een beetje variatie in deze "puzzels" aan te brengen kan je sommige dingen enkel bouwen of kapot maken met een bepaald soort personage. Zo kan bijvoorbeeld alleen een smid met blauwe blokjes bouwen, en kan enkel een schipper van de Vliegende Hollander bepaalde obstakels weghalen. Je zou denken dat de speler hierdoor wat meer moet nadenken over welke personages deze meeneemt of gebruikt, maar nee; het spel kiest bij het begin van elk level de personages voor je uit, zodat je van elk soort personage tenminste één hebt. Daarbij gaat het icoontje van een personage meteen knipperen als je hem nodig hebt, wat elke overgebleven uitdaging uit het spel haalt.

Weinig interessants vrij te spelen

Zelfs als je het onderspit delft in een gevecht, iets wat al haast onmogelijk is, verlies je hoogstens wat van je verzamelde studs, kleine LEGO-blokjes welke tot enig nut hebben het aanschaffen van nieuwe personages. Het verzamelen van poppetjes was in de vorige LEGO-games - Star Wars, Batman, en in mindere mate Harry Potter en Indiana Jones - een leuke bezigheid, omdat de franchises in kwestie veel herkenbare en duidelijk verschillende personages hadden, maar Pirates of the Caribbean heeft nou eenmaal - buiten de op twee handen te tellen hoofdpersonages - te weinig interessante en echt verschillende bijpersonages. Het gevolg hiervan is dat een overgroot deel van de vrij te spelen poppetjes gewoon alternatieve kostuums zijn voor de al vanaf het begin ontgrendelde hoofdpersonages.

Maar het grootste probleem van allemaal is de spelduur; in slechts een schamele vier uur - de gemiddelde batterijduur van de 3DS - kan je alle vier de films uitspelen, en dat is gewoon te kort. Deze versie voor de 3DS bevat ook maar zestien levels, vier per film, in tegenstelling tot de consoleversies welke twintig levels bevatten. En van die zestien levels zijn er dus ook nog een boel ingekort. Dat deze handheldversie dan ook nog eens geen enkele coöperatieve functionaliteit heeft, is de spreekwoordelijke "final nail in the coffin".
50

Conclusie

Doe jullie ooglapjes dus maar weer af en zet je papegaai terug in zijn kooi, want LEGO Pirates 3D is geen game om blij van te worden. Een gebrek aan vernieuwing en uitdaging waren ook al aanwezig in de vorige LEGOgames, maar daar konden ze zich verschuilen achter hopen content, toffe humor en een vermakelijke co-op. Dit alles ontbreekt in LEGO Pirates, waardoor er nog maar weinig leuks achterblijft. Geen aanrader.